©Backroads/Robert Houser

Norge - Upplevelser på nära håll
Kenneth berättar om sin weekend i Norge

Utsikt i BergenI denna artikel tipsar Kenneth om var man kan resa om man bara har tre dagar på sig men vill se några av de vackraste vyer man kan tänka sig. Han tar oss med på en resa genom natursköna Norge och berättar om allt som han och hans fru hann upptäcka.

Det började med upptäckten att jag skulle vara ledig i tre hela dagar och bara kände att jag var tvungen att sticka någonstans. Normalt sett är det ju på tok för kort tid för en resa, eftersom det tar en dag bara att förflytta sig bort och en för att komma tillbaka hem igen.

Först kollade jag upp flygbolagen, för att se om de hade några billiga biljetter till resmål som både jag och tjejen ville åka till. Då jag bor i Stockholm så var det avgångar från Arlanda, Nyköping eller Västerås som var aktuella. Det ena alternativet efter det andra sållades bort, då tiden för avgång eller ankomst inte passade oss. Vi ville inte kliva upp klockan fyra på natten, så avgångar som krävde detta uteslöts direkt. Likaså uteslöts avgångar som innebar ankomst efter klockan 18.00. Till sist togs destinationer bort som vi redan varit på och inte har någon större lust att återvända till, liksom platser vi inte är intresserade av att komma till.

Kvar blev bara Kaunas och Berlin. Kaunas försvann automatiskt då Ryan Air slutat att flyga dit medan Berlin stod kvar tills jag kom på följande:
Varför inte göra själva resan till en lika stor del av behållningen som själva resmålet? Vart åker man då?

Bild över Flåm

Efter lite rotande på internet hittade jag ett ställe som heter Flåm i Norge. Det såg vackert ut där och jag tänkte att då är det troligen vackert på vägen dit och tillbaka också.

Nattåget till Oslo gick klockan 23.00 och vi var framme vid 6-tiden på morgonen. En svindyr sovvagn, som tärde hårt på reskassan, gjorde att man kom iväg samma kväll som man slutade jobbet. Men väl framme, utvilade, kändes det som om det var värt investeringen.

I Oslo hade vi en dryg timme på oss att hämta ut pengar, äta frukost och hitta till nästa tåg. Att få ut pengarna ur bankomaten gick, till min förvåning, smärtfritt redan vid första försöket och även frukosten på Burger King gick att få i sig. Att hitta till nästa tåg, det som går till Myrdal visade sig vara enklare än att hitta stationsbyggnaden när vi klev av i morse. Då gick jag halvsovandes efter alla andra som tydligen kände till någon genväg där man hamnade utanför stationshuset.

Klockan åtta bänkade vi oss på ett par utmärkta fönsterplatser. Resan gick genom ett landskap som bara blev vackrare och vackrare ju längre färden gick. Både jag och min fru tyckte det var över förväntan. En tjej, på väg hem till Bergen från en konstutställning, som sitter mitt emot oss säger: Det här är bara början, vänta tills vi kommer längre fram.

Tåget från MyrdalEfter fyra timmar och 40 minuters njutbar tågresa kommer vi fram till Myrdal. Här kliver vi av för att byta till tåget mot Flåm. Tåget vi ska åka med kallas för Flåmbanan och går ner till en ort som ligger nästan längst inne i Sognefjorden. Jag hittade stället av en slump när jag skulle kolla vad som fanns efter kusten mellan Trondheim och Bergen och det visar sig att jag inte är ensam om denna upptäckt.

Ytterligare 20-30 personer kliver av här för att byta tåg. Flåmbanan som står vid stationen är redan fullpackat med folk från alla möjliga länder. Alla kan omöjligt ha kommit med vårt tåg även om alla hade klivit av här. Verkade som någon sorts paketresa och kanske alla kommit med buss.

Vi startar vår färd på 863 meters höjd och ska på en knapp timme tog vi oss ner till havets nivå. Resan går genom 20 tunnlar och passerade flera vattenfall, vid ett av dem stannade tom. tåget till så att passagerarna kunde kliva av för att ta foton, för att till sist komma ner till Sognefjorden. Här får vi förklaringen till att det är så mycket turister på tåget. En stor lyxkryssare har tagit sig fram ända in till kajen och säkerligen är det passagerarna från den som åkt både upp med morgontåget och nu ner till båten igen.

Båten till BergenEfter en middag till rövarpris på den turistinriktade restaurangen
nere vid hamnen, så äntrar vi båten Bergen, som går dagligen. En ny imponerande åktur på sex timmar tar sin början. De vackra vyerna fortsätter, nu från havets nivå. Små gårdar ligger högt uppe på bergs-sidorna och det är mer än en gång som man funderade på hur de tar sig dit och därifrån. De snötäckta bergen och alla små och stora vattenfall ser härliga ut. Vi stannar till vid olika platser, utefter vägen för att släppa av eller på folk.

Efter fyra timmar är vi framme vid kusten och i en ort som heter Rysjedalsvika byter vi båt, till en nästan likadan, för sista biten ner efter kusten, till Bergen. Vyerna har nu bytts ut till ett skärgårdslandskap med relativt låga men bergiga öar. Påminner om svenska västkusten. Att se Bergen i kvällssol när vi kommer in med båten är en perfekt avslutning på en lång resa som överträffat alla förväntningar. Nu fattades bara ett hyfsat hotellrum och en kall öl, gärna till livemusik. Även detta ordnades och dagen fick ett perfekt slut.

Morgonen därpå vaknar vi av att regnet slår mot fönstret, men vad annat hade man kunnat vänta sig i Europas regnigaste stad. Som tur är pågår det bara på förmiddagen så vi kan utforska staden utan regnställ, som vi faktiskt hade med oss. T.o.m. solen tittar fram på eftermiddagen.

Utsikt över BergenBergen är en otroligt vacker stad när det inte regnar och mest känt är kanske Bryggen, som är med på UNESCO:s lista över världens kulturarv. En tur med Flöybanan upp på berget med samma namn är heller inte något man får missa. Utsikten där uppifrån är superb.

Kanske någon annan gör en bra guide över stan för den är verkligen värd mer än den futtiga dag som vi har.

Tåget till Oslo går 7.58 på morgonen och tar 6,5 timme. Även den här gången får vi bra platser och kan njuta av sträckningen mellan Bergen och Myrdal, som vi ju missade på hitresan. Som vanligt då det gäller Norge så är det vackrare än väntat.

Vi kommer i god tid till Stockholmståget där vi börjar med en kopp kaffe i restaurangvagnen. Bara 10:- i stället för 20 nkr som en kaffe gick på i de norska tågen…

Klockan 22.00 är vi tillbaka i Stockholm efter en av de vackraste resor vi gjort. Det gick mer pengar än vi tänkte oss så det blev långt ifrån någon budgetresa, men med bättre planering som t.ex. att boka tågbiljetter tidigare och kolla att Bergens hotell inte är fyllda p.g.a. något evenemang som pågår så hade man fått ner kostnaden betydligt.

Sedan ger jag mig fasen på att de där bokningssystemen ser vilket IP-nummer man har och då ser till att hemresan blir betydligt dyrare än ditresan.
Tåget från Stockholm finns i olika biljettformer med olika priser. Samma sak med tågen i Norge men inte hälften så rörigt.

Båten: Flåm-Bergen gick på 600 Nkr om jag inte minns fel
Tåget: Myrdal-Flåm kostade 190 Nkr
Kolla efter rabatter t.ex. barn, pensionär och grupp